sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Kiitokset syntymäpäiväjuhlasta!

Vietin tänään 50-vuotis syntymäpäiväjuhlia, koska olin varsinaisena syntymäpäivänäni 13.3. Oslossa. Koska veljeni, Jukka, halusi antaa minulle nämä juhlat, kutsuin muutamia kaikkein tärkeimpiä ihmisiä juhlimaan saavuttamaani merkkipaalua ja muistelemaan menneitä.

Oli ihana tavata ystäviä pitkästä aikaa. Jotkut heistä olivat tulleet Jyväskylään vain minua juhlimaan, joku oli asettanut minun syntymäpäiväni jonkin toisen juhlan edelle tai lähtenyt jostakin tilaisuudesta kesken pois päästäkseen juuri minun juhlaani. Olen kiitollinen kaikista heistä, mutta ymmärrän myös heitä, jotka olivat jostakin syystä estyneet saapumasta. Maailma on suuri ja aika on rajallista.

Nyt minä ymmärrän sen, miksi minä en oikein hyvin viihdy ihmisjoukoissa tai juhlittavana. Minulle tuli nimittäin melkoinen riittämättömyyden tunne, kun en ehtinyt keskustella kaikkien vieraideni kanssa. Joku vieraistani taisi jäädä ilman montaakaan sanaa. Onneksi sentään ruoka ja musiikki olivat hyvää. Toivottavasti kenellekään ei tullut paha mieli, jos en ehtinyt ottaa tarpeeksi huomioon juuri häntä. 

Minulle oli tärkeää kutsua juhlaan myös opettajiani. Ovathan kaikki omaksumani tiedot, taidot, arvot ja asenteet juuri opettajien antamaa lahjaa, ja kaikkia heitä olisi tietysti pitänyt kiittää jo paljon aikaisemminkin. Kaksi peruskouluaikaista opettajaa Taimo Tokkari ja Eero Vuorinen olivat mukana. Surukseni eivät kaikki kutsumani opettajat, kuten lukion historianopettaja Niilo Savolainen sekä graduni ohjaaja Kaja Tampere ja minun eettiseen arvomaailmaani varmasti eniten vaikuttanut Gert Rüppell Viittakivestä, päässeet paikalle. Olisi ollut kiva kiittää myös heitä kaikesta siitä, mitä he minulle antoivat. Olenkohan minä nyt sitten kasvanut aikuiseksi, koska nuorenahan kaikki opettajat tuntuvat jossakin vaiheessa niin järkyttävän ikäviltä ihmisiltä.

Olen kaikille vierailleni syvästi kiitollinen tästä juhlapäivästä. Kiitän myös Jukka-veljeäni näiden juhlien kustantamisesta, miestäni Kari Ojaa sekä Isto Hiltusta ja Eero Vuorista musiikista ja Kati Komulaista juhlien valokuvaamisesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti